ОЗОН на уроках світової літератури
Світова література
– один із навчальних предметів, що вивчаються в середній школі. Мета предмета
полягає в тому, щоб прилучити учнів до найвищих досягнень світової літератури,
а через них – до фундаментальних цінностей культури, що сприятиме входженню
нашого народу до світового співтовариства. Вивчення світової літератури
спрямоване на виховання людини з творчими життєвими орієнтаціями, наділеної
розвиненим естетичним смаком і широкими культурно – пізнавальними інтересами.
Відповідно до
поставленої мети даного курсу увиразнюються методологічний і дидактичний
аспекти у викладанні світової літератури.
Методологічний аспект
|
|
Дидактичний аспект
|
Загальні уявлення про особистість, В основі – особистісно орієнтована
модель
її місце на землі
Отже, сучасний підхід до викладання
світової літератури вимагає ґрунтовних змін у методиці. Особистісно орієнтова методика утверджується в практиці вчителів. За
цією методикою працюю і я. Спробую узагальнити свій досвід.
1.
Знання, які одержує учень у школі, з
літератури зокрема, мають підпорядковане значення. Вони повинні допомагати йому
брати безпосередню участь у формуванні себе як творчої особистості, збагаченні
власної духовності.
2.
Особистість учня – центр навчального процесу, він співтворець уроку.
3.
Учитель - передумова формування виховання, він спільник учня в пізнавальній
меті.
Основні вимоги до уроку світової літератури за цією методикою такі:
-
весь навчальний матеріал , ширше весь навчально – виховний
процес, мусить бути персоналізований ( психологізований);
-
учитель повинен знайти такі форми і способи його
організації, які б апелювали до власного досвіду учня, активізувати його
емоційну, інтелектуальну сфери, підключали його до процесу пізнання.
-
Рівноправні суб’єкт – суб’єктні стосунки на уроці.
-
Дружелюбна обстановка і взаємоповага, взаємозацікавленість
сторін.
Способи і
прийоми проведення уроку за цією методикою різні. Реалізую на уроках такі
прийоми і види робіт, що допомагають досягти поставленої мети – персоналізувати
навчально –виховний процес. Наприклад:
1.
Створення проблемної ситуації, особистісно значущої для кожного учня.
Урок за новелою
Ф. Кафки „Перевтілення”. Як відомо, письменник ставить у цьому творі проблему
відчуження людини від світу, самотності, неспроможності повноцінно жити в
абсурдному світі на зламі ХІХ- ХХ століть. Здавалось, сюжет перетворення людини
на комаху немає нічого спільного з сучасним світом, проблемами. Але, річ у тім,
що перетворення зовнішнє відбулося, внутрішньо ж герой залишився таким як був. Він усе чує,
мислить, усвідомлює, у нього болить душа, він все розуміє. Ніхто у його нещасті
не допоможе йому. Мати , батько, сестра, друзі – ніхто не подає Грегору Замзі допомоги. А він цього так потребує.
Запитання вчителя: „Чи мав Замза шанс повернутись до попереднього вигляду?” –
заставляє замислитись: у якому світі він жив, у який час? Інше запитання:
„ Чи хотіли б ви
жити в такому світі?”- заставляє замислитись: у якому світі живу я зараз? А це вже стосується кожного , хто є на уроці
.
2.
Завдання, що базуються на дистанціюванні від тексту.
На цьому ж уроці
даю таке завдання: спроектуйте символічний план перевтілення на:
а)людину, заарештовану за доби сталінських
репресій;
б) єврея, що опинився на окупованій
нацистами території;
в) хворого на СНІД.
Далі запитання
вчителя „Чи подали б ви руку людині, що хвора на СНІД” – лакмус проведеної
роботи.
3. Організація
роботи на уроці в малих групах.
Це потребує
підготовки диференційованих за змістом і рівнем складності завдань. Широко
використовую прийом поділу на малі групи типу: бібліографи, текстологи,
літературознавці.
4.
Завдання на рівні асоціацій
Для
прикладу – асоціативний диктант. На рівні підсвідомості допомагає виявити,
наскільки учень відчув, те, що прочитав,
почув.
Гарсія Маркес
„Стариган з крилами”. Для такого виду диктанту пропоную слово „ангел” до того,
як учні прочитали твір, і після прочитаного оповідання. До прочитання мала
змогу почути такі асоціації: Ангел – диво, білий, образ, ікона.
Після прочитання : Ангел – біль, болото, хвороба,
жорстокість.
Який контраст!
5. Інсценізація літературних текстів.
6. Використання живопису й музики на уроках літератури.
На
мою думку, особистісно орієнтований підхід у викладанні дає змогу сприйняти
індивідуальність, самооцінку дитини як носія суб’єктивного досвіду, який
складається з перших днів життя. Ця методика дає змогу учневі саморозвиватися і
самореалізовуватися. А це головне в сучасних умовах і повністю відповідає
завданням сучасної освіти.
Комментариев нет:
Отправить комментарий